Oakley - Historia marki
Każdy zna markę Oakley, ale niewiele osób zdaje sobie sprawę jak powstała i zdobyła swoją pozycję w świecie okularów przeciwsłonecznych. W poniższym artykule przybliżymy historię Oakley, jak również wyjaśnimy pochodzenie nazwy firmy.
Powstanie okularów przeciwsłonecznych Oakley
Podobnie jak wiele firm amerykańskich, marka Oakley narodziła się w garażu. Jest to jeden z czynników, które sprawiają, że ta historia jest tak interesująca.
James Jannard stworzył podwaliny firmy Oakley, mając trzysta dolarów. Jego pierwszym wynalazkiem był uchwyt / rączka motocyklowa i to właśnie w 1975 roku ta rączka, którą wyprodukował w swoim garażu, stała się popularna. Wykonana z hydrofilowej gumy opatentowanej przez Jannarda, którą nazwał "Unobtanium", szybko zasłynęła z tego, że dopasowują się do kształtu dłoni oraz ma większą przyczepność, nawet w warunkach wysokiej wilgotności. Najciekawsze jest to, że ten materiał jest nadal używany do wykończenia okularów czy do produkcji elementów nosków.
Zarobione na tych uchwytach pieniądze zainwestował w stworzenie kolejnych produktów, które zastosował w rowerach, a konkretnie w legendarnej marce BMX. Ten ruch związał Jannarda z kolarstwem.
W latach 1975-1980 poświęcił się produkcji uchwytów, rękawiczek, zapięć i podobnych urządzeń do rowerów, w tym do rowerów crossowych. W 1980 roku wypuścił na rynek swoje pierwsze gogle O-frame, które początkowo były goglami ochronnymi. Dopiero w 1983 roku powstały pierwsze gogle narciarskie. Od tego momentu Oakley i świat sportu szli ramię w ramię.
Okulary Oakley na Tour de France
Punktem zwrotnym był rok 1985, kiedy to sam Jannard zdecydował się na sponsorowanie znanego już amerykańskiego kolarza Grega Lemonda. Lemond używał legendarnych okularów Eyeshades podczas wyścigów w 1985 i 1986 roku, które okazały się ogromnym sukcesem Oakley. Kolarz zajął drugie miejsce w 1985 roku po zaciętej walce z legendarnym Bernardem Hinaultem. W roku 1986 wygrał francuski wyścig, wyprzedzając samego Hinaulta. To zwycięstwo było kamieniem milowym dla amerykańskiego kolarstwa. Lemond stał się pierwszym kolarzem spoza Europy, który wygrał najważniejszy wyścig kolarski na świecie. Gdy dochodziło do tego historycznego wydarzenia miał na sobie okulary Oakley.
Okulary te były bardziej podobne do gogli narciarskich niż do czegokolwiek innego. Stały się one jednak początkiem marki Oakley w kategorii okularów sportowych, a dokładniej w okularach kolarskich. W kolejnych latach konstrukcja okularów kolarskich Oakley znacznie się rozwinęła i w 1988 roku pojawiły się Oakley Blades, a następnie Razor Blades. Nowe okulary były znacznie lżejsze, wyposażone w innowacyjne rozwiązania, jakim była możliwość wymiany soczewek. Była to nowość, ponieważ można było nosić codziennie inne okulary z tym samym mocowaniem.
Lemond ponownie wygrał Tour w 1989 roku, a fani kolarstwa pamiętają legendarny wyścig z czasem między Wersalem a Paryżem, w którym kalifornijski kolarz pokonał francuską legendę kolarstwa Laurenta Fignona o zaledwie 8 sekund.
Okulary przeciwsłoneczne Oakley ponownie zagościły na twarzy zwycięzcy wyścigu, co było świetną reklamą. Od tego czasu inne marki naśladowały projekt okularów Oakley Razor, ale Jannard był pionierem.
Seria okularów Oakley przeznaczonych do sprzedaży
Oakley wypuścił serię okularów przeznaczonych do sprzedaży na początku lat 90-tych. Okulary Oakley charakteryzowały się zawsze sportowym wyglądem, kolorowymi soczewkami i komfortem noszenia. Był to czas wielkiej rywalizacji pomiędzy dwoma gigantami okularów: Ray-Ban i Oakley. Można powiedzieć, że Ray-Ban zyskał większą popularność, ale Oakley był zawsze wierny swojej wizji i zachował wierne grono odbiorców.
Oakley rozpoczął sprzedaż akcji na giełdzie w 1995 roku i osiągnął sprzedaż na poziomie 230 milionów dolarów. W tym czasie powstał konflikt z głównym dystrybutorem w Europie, Luxxotica, i to sprawiło, że rozwój firmy nieco zahamował. Od tego czasu Jannard odciął się nieco od firmy, aby zająć się produkcją kamer filmowych RED.
Legendarne okulary Oakley Holbrook
Legendarny już model okularów Oakley Holbrook został wprowadzony na rynek około 2005 roku. I jak można się domyślać, jego sukces związany był ze sportem. W dodatku rozsławił je Valentino Rossi, a po wielkim włoskim zawodniku z okularów Holbrook korzystało wielu innych wybitnych sportowców, w tym Fernando Alonso.
Okulary te, pomimo zachowania sportowych linii i efektownych kolorów Oakleya, mają mniej agresywny design niż tradycyjne modele Oakleya. W oparciu sukces tych okularów, firma zdecydowała się na wprowadzenie bardziej konwencjonalnych modeli takich jak Holbrook lub jego poprzednicy - Frogskins.
Pochodzenie nazwiska Oakley
Nazwa Oakley najprawdopodobniej wzięła się od imienia psa Jima, setera angielskiego, który wabił się "Oakley Anne”. Istnieje również teoria, że nazwa Oakley ma swoje źródło w dwóch miastach, do których przeprowadził się Jannard: Oakland i Berkeley.